Størstedelen af vores patienter henvender sig på grund af forstoppelse og ellers træg mave. Forstoppelse rammer en stor del af befolkningen i løbet af livet af den ene el ande årsag. Ofte skyldes forstoppelse og problemer med at tømme tarmen, medicin , bivirkninger, ryg/lænde problemer (nedsat peristalitik), for lidt motion og væskeindtag, kosten m.f. Men har du oplevet pludselig forandret afførings mønster med vekslende afføring og el blod i afføringen bør du altid opsøge din læge for nærmere undersøglse for at udelukke alvorlig lidelse i tarmen inden behandling hos os kan udføres.

Forstoppelse kan føles meget ubehageligt og give anledning til en lang række symptomer og gener, og behandles det ikke kan det give yderligere ubehag.

Derfor kan forstoppelse og skjult forstoppelse, træg mave, mavesmerter, oppustet mave, hovedpine, influenza symptomer, ryg/lænde/hofte smerter, humør påvirkninger , nedsat fertilitet og dårlig ånde m.m i flere tilfælde skyldes forstoppelse og derfor være en del af dine problemstillinger.

Heldigvis er det normalt både enkelt og hurtigt at behandle forstoppelse – og det sker i forlængelse af en behandling, der ikke gør brug af afhængigheds skabende afføringsmidler.

Før jeg behandler med colon hydro terapi behandling for forstoppelse tager jeg en grundig snak med den enkelte klient for at vurderer egnethed for behandling hos mig. Dette gøres udfra et skema som  endten tales om el udfyldes i klinikken sammen med evt medicin liste. Hvis klienten ikke forud har været undersøgt af læge for nyopståede symptomer på forstoppelse bedes klienten gøre dette inden et behandlings forløb kan igangsættes hos mig således at alvorlige lidelser i tarmen er udelukket. Vi sætte vores klient sikkerhed højest og vurderer derfor altid individuelt egnethed og sygeplejefaglig vurdering inden opstart, hvilket er din garanti for optimal patient sikkerhed.

Herunder kan du læse mere om hvad der typisk giver forstoppelse, samt hvilke symptomer du kan opleve:

Hvad er årsagen til forstoppelse?

Når tyktarmens bevægelser (peristalitik) nedsættes/ hæmmes, resulterer det ofte i hård og træg mave med endten forstoppelses diarre el knoldede afføring samt dage uden afføring til følge, hvilket kan gi et hav af andre symptomer.

Tarmbevægelserne hæmmes når du ikke er opmærksom på at spise en fiberholdig kost, drikker for lidt væske (vand) eller dyrker for lidt motion. derudover kan visse former for medicin give forstoppelse herunder bl.a. morfin, antideppressiva, kolesterolsænkende m.m

Generelt er en sund og varieret kost, en god væskebalance og regelmæssig motion godt for hele kroppen og herunder også tarmens funktion.

men når først tarmen er forstoppet og igennem længere tid ikke er tømt ophobs affalet i tarmen hvorefter de gense kostråd ikke længere er optimale og i nogle tilfælde kan forværre forstoppelsen. dette fordi man ikke kan fylde benzin på en motor der ikke fungerer. Derfor vil man i et colon hydro terapi forløb blive vejledt udfra skåne kost i forløbet således at tarmen bedre kan opløse og komme af med gamle belægninger og affald. Rå gulerødder, kulsyre m.m har ofte en hæmmende effekt på tarmens evne til at tømme sig. Under en konsultation rågiver jeg derfor ligeledes omkring kost og kostråd som er hensigtsmæssige både inden under og efter et forløb med colon hydro terpi hos mig for at optimere resultaterne med behandlingern bedst muligt.

Hvordan føles  forstoppelse?

Typisk er det en ubehagelig fornemmelse, der kan gå hen og blive decideret smertefuld, som man også kender det fra irriteret tyktarm med oppustet mave og følelsen af at være gravid. Det kan give både sure opstød, smerter, kvalme, lænde smerter , fertilitets problemer  m.m

læs mere på min side  https://www.facebook.com/Holistic-healthcare-1490186787912746/ og  https://www.facebook.com/groups/1495607400725700/

Tarm fyldt med belægninger og skjult forstoppelse